مفهوم طبقه‌بندی مشاغل، دلیل اهمیت آن برای سازمان‌ها و همچنین مزایا و مراحل انجام آن

مفهوم طبقه‌بندی مشاغل

طبقه‌بندی مشاغل سیستمی است که در آن مشاغل بر اساس شباهت‌ها و مهارت‌ها و دانش لازم برای انجام آن‌ها گروه‌بندی می‌شوند. کارفرمایان می‌توانند از این سیستم برای تطبیق کارکنان مناسب با مشاغل مناسب، شناسایی نیازهای آموزشی و برنامه‌ریزی پاداش و مزایا استفاده کنند.

 

چرا طبقه‌بندی مشاغل حائز اهمیت است؟

اهمیت طبقه‌بندی مشاغل از آنجاست که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا مهارت‌ها و دانش خاص مورد نیاز برای یک موقعیت شغلی خاص و همچنین سطح مسئولیت و اختیار مرتبط با آن شغل را شناسایی کنند. همچنین از طریق طبقه‌بندی مشاغل این اطمینان حاصل می‌شود که کارکنان برای کاری که انجام می‌دهند به‌صورت عادلانه حقوق و پاداش دریافت می‌کنند.

سازمان‌ها می‌توانند با ارزیابی هر موقعیت و انتساب آن به یک طبقه‌بندی شغلی خاص، مقیاس پرداختی منصفانه ایجاد کنند. علاوه بر این، طبقه‌بندی مشاغل می‌تواند برای شناسایی نیازهای آموزشی، توسعه و همچنین ایجاد مسیر شغلی برای کارکنان مورد استفاده قرار گیرد.

طبقه‌بندی مشاغل می‌تواند کار مدیریت منابع انسانی را راحت‌ترکند و برنامه‌ریزی شغلی و شایستگی آینده‌نگر را در یک شرکت تقویت می‌کند. طبقه‌بندی مشاغل این امکان را فراهم می‌کند که؛

  • یک نقشه عینی از موقعیت‌های مختلف در شرکت ایجاد کنید.
  • سلسله مراتبی از توابع ایجاد کنید.
  • نیازهای نیروی کار یک شرکت را راحت‌تر مدیریت کنید.
  • کمپین‎‌های استخدام را آماده کنید.
  • بر روند حقوق و دستمزد نظارت داشته باشید.

 

مزایای طبقه بندی مشاغل چیست؟

مزایای طبقه بندی مشاغل در شرکت‌ها عبارتند از؛

  • ایجاد شیوه‌های پرداخت عادلانه‌تر
  • اطمینان از سازگاری بین رویه‌های داخلی و سیاست‌های پاداش شرکت
  • توجیه تفاوت دستمزد بین سمت‌ها
  • برنامه‌ریزی برای نیازهای نیروی کار سازمان

 

برای طبقه‌بندی مشاغل چه قدم‌هایی باید طی کنیم؟

 مراحل طبقه‌بندی مشاغل عبارتند از؛

  • تعیین هدف شغل و کارکردهای ضروری سمت شغلی
  • تعیین صلاحیت‌های مورد نیاز برای سمت شغلی
  • تعیین دستمزد یا حقوق متناسب با سمت شغلی
  • تعیین طبقه‌بندی و سطوح موقعیت
  • به‌روز رسانی سیستم طبقه‌بندی مشاغل

 

چه کسانی لازم است در موضوع طبقه‌بندی مشاغل مشارکت داشته باشند؟

افرادی که باید در طبقه‌بندی مشاغل مشارکت داشته باشند معمولاً افرادی هستند که کار را انجام می‌دهند. چراکه آن‌ها بهترین افراد برای تعیین وظایف و الزامات آن شغل هستند. همچنین آن‌ها بهترین افراد برای تعیین نحوه طبقه‌بندی شغل هستند.

علاوه بر شخصی که کار را انجام می‌دهد، مدیریت نیز باید در طبقه‌بندی مشاغل مشارکت داشته باشد. مدیران مسئولیت اطمینان یافتن از دقیق بودن طبقه‌بندی و مطابقت وظایف و الزامات شغلی با طبقه بندی را دارند. واحد منابع انسانی نیز باید در طبقه‌بندی مشاغل مشارکت داشته باشد.

 

چه زمانی وقتی مناسب برای انجام طبقه‌بندی مشاغل است؟

هیچ پاسخ دقیقی برای این سوال وجود ندارد زیر پاسخ آن می‌تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد، مانند زمانی که شرکت در حال استخدام نیروی کار جدید است، یا زمانی که در حال ایجاد تغییرات در نقش‌های شغلی خودش است، یا زمانی که شرکت در حال تجدید نظر در مورد حقوق کارکنان خود است و یا زمانی که شرکت در حال انجام ارزیابی عملکرد است.

 با این حال، به طور کلی، طبقه‌بندی مشاغل باید زمانی انجام شود که شرکت نیاز دارد که تعیین کند، کدام نقش‌های شغلی در کدام درجه‌های دستمزد قرار می‌گیرند و باید تعیین کند که چگونه به کارکنان برای کارشان پاداش ‌دهد. علاوه بر این، طبقه‌بندی مشاغل می‌تواند برای کمک به شناسایی کارکنانی که باید ارتقا یابند یا به نقش‌های دیگر در شرکت منتقل شوند، استفاده شود.

 

طبقه‌بندی مشاغل را چگونه باید انجام داد؟

اولین مرحله طبقه‌بندی مشاغل، شناسایی کارکردهای ضروری شغل است. این کار با بررسی شرح شغل و مصاحبه با کارکنانی که در حال حاضر شغل را بر عهده دارند یا اخیراً کار را ترک کرده‎‌اند، انجام می‌شود. کارکردهای ضروری شغل کارکردهایی هستند که برای انجام آن کار برای کارمند ضروری هستند.

گام بعدی، شناسایی دانش، مهارت‌ها و توانایی‌ها (KSA) است که برای انجام وظایف اساسی شغل ضروری هستند. KSAها را می‌توان با بررسی شرح شغل، مصاحبه با کارمندانی که کار را انجام می‌دهند و یا قبلا آن را انجام می‌دادند و بررسی نتایج ارزیابی‌های مرتبط با شغل که انجام شده است، شناسایی کرد.

مرحله بعدی این است که KSAها را به دسته‌های مختلف گروه‌بندی کنید. دسته‌ها می‌توانند بر اساس سطح دشواری، میزان آموزش و تجربه مورد نیاز برای اجرای KSA یا میزان مسئولیت مرتبط با KSA باشند. سپس زمان تعیین وزن برای هر دسته است. وزن هم می‌تواند مانند دسته‌ها بر اساس سطح سختی، میزان آموزش و تجربه مورد نیاز برای انجام KSA یا میزان مسئولیت مرتبط با KSA تعیین شود. مرحله بعدی محاسبه امتیاز برای هر کارمند است. امتیاز بر اساس مدت زمانی است که کارمند برای انجام هر KSA صرف کرده است. پس از محاسبه امتیاز، براساس آن مرحله بعدی یعنی رتبه‌بندی کارکنان انجام می‌شود.

ایجاد ورودی محدوده سفارشی گتسبی که در همه مرورگرها یکسان به نظر می رسد

فاطمه حیدری

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد.