درباره خدمات روابط کار
روابط کار در سازمانها به معنی ارتباط خوب بین کارمندان و کارفرمایان است. القای اعتماد متقابل بین کارمندان و کارفرمایان یا مدیران، میتواند رویکردی مناسب برای سازمان باشد.
روابط کار در واقع مطالعه نحوه همکاری کارفرمایان و کارمندان برای ایجاد یک محل کار عادلانه است. متخصصان منابع انسانی و روابط کار توانایی ایجاد یک پیوند اساسی بین کارکنان و مدیریت را دارند که این کار باعث از بین رفتن نگرانیهای مربوط به کار میشود و به توسعه سیاستها و حمایت از حقوق هر دو طرف کمک میکند.
روابط کار زیرمجموعهای از منابع انسانی است که بر پیشگیری و حل مشکلات مربوط به کارکنان تمرکز دارد و با مدیریت قراردادهای کارمندان، مستندسازی شکایات، هماهنگی با اتحادیهها و بهروز ماندن با قانون کار فعلی سروکار دارد. در نتیجه، برای رهبران و مدیران منابع انسانی مهم است که تعریف روابط کار و چگونگی تأثیر آن بر نقش آنها و تیمی که مدیریت میکنند را درک کنند. در شرکتها و سازمانهای بزرگ معمولا متخصصان یا تیمهای اختصاصی روابط کار وجود دارند. با این حال، در سازمانهای کوچکتر، این کار معمولا به عهده متخصصان منابع انسانی و یا مدیران است.
اهمیت روابط کار و مذاکره در مدیریت منابع انسانی در یک کلمه خلاصه میشود؛ همزیستی.
تیمهای مدیریت منابع انسانی و متخصصان روابط کار که از قوانین کار مطلع هستند، میتوانند به حفاظت از سازمان و کارمندان در هنگام مذاکره و شکایات جمعی کمک کنند. بنابراین، روابط کار موثر میتواند به پیشرفت روابط مشارکتی کارکنان کمک کند.
حالت ایدهآل برای یک سازمان، داشتن روابط کار سالم است کارفرما و کارمند دو بخش همزیستی از یک اکوسیستم هستند. روابط خوب کارکنان تأثیر مثبتی بر روابط کار دارد و بالعکس. به طور کلی، روابط کار و روابط کارکنان برای یک هدف تلاش میکنند، بنابراین مراقبت از کارمندان، رفتار خوب با آنها و اطمینان از داشتن یک محیط کاری ایمن، سالم و فراگیر بسیار مهم است.
دو نوع تضاد بین کارفرما یا مدیر با کارگران یا کارکنان به وجود میآید؛
- تضاد منافع: این نوع تضاد وقتی به وجود میآید که بین گروههای مختلف برای کسب منافع، رقابت به وجود میآید معمولا این نوع تضاد از طریق مذاکره حل میشود.
- تضاد مربوط به احقاق حقوق: این نوع تضاد به علت تخطی یا عدم رعایت شرایط قرارداد توسط طرفین ایجاد میشود. برای حل این نوع تضاد از روش حکمیت شخص ثالث استفاده میشود.
از جمله شرایطی که تحقق آن باعث ایجاد آرامش در سازمان و روابط کاری خوب میشود، موارد زیر است؛
- حقوق کافی
- شرایط کاری خوب
- ساعات کاری مناسب
- تعطیلات
- حداقل مطلوبیتهای زندگی
هنگامی که شرکتها بزرگ میشوند و به اندازه معینی میرسند، حجم کاری برای واحد منابع انسانی میتواند بسیار زیاد شود. اگر مسائل مربوط به روابط کار در عملیات روزمره یک شرکت باشد، منطقی باشد که از یک متخصص در این زمینه استفاده شود. متخصصان روابط کار، آموزش و تجربه خاص در این زمینه دارند. گاهی اوقات، این متخصصان حتی وکلای روابط کار هستند. یک متخصص میتواند دانش عمیقی را در مورد موضوع روابط کار ارائه کند و باعث شود واحد منابع انسانی سازمان وقت آزاد برای تمرکز روی موضوعات دیگر داشته باشد.
شرکت فروغ گستر شهرداد در موضوعات زیر برای ساخت روابط کار مناسب به شما کمک میکند؛
- طراحی و اجرای طرح طبقهبندی مشاغل
- نحوه تنظیم قراردادهای کاری سخت و زیانآور
- بیمه بیکاری
- هیاتهای بدوی و تجدید نظر
- سوابق معوق
- و….
قوانین کار ممکن است مانند کارهای اداری محدودکننده به نظر برسد، اما فراموش نکنید که در واقع این قوانین برای کمک به هر دو طرف به وجود آمدند. با نگاهی به گذشته، متوجه میشویم که قوانین کار برای ما سود جمعی زیادی داشته است. بسیاری از موضوعاتی که امروزه در محیط کار بدیهی میدانیم به لطف قوانین کار و جنبش کارگری است. (جنبش کارگری باعث به وجود آمدن هفته کاری 5 روزه شد و بالاخره به کار کودکان پایان داد!) با این حال، گاهی قوانین کار ممکن است دستوپاگیر و مبهم باشد که میتواند تجزیه و تحلیل آن را بدون حمایت مناسب و یا مشاور، دشوار کند. به خصوص اگر متخصص روابط کار یا کارشناس حقوق کار اختصاصی در سازمان خود نداشته باشید.
بدون حمایت مناسب، قوانین کار و روابط کار میتواند سخت به نظر برسد. با کمک مشاور میتوانید به راحتی نقاط ضعف سازمان خود را شناسایی کرده و اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از مشکلات آینده انجام دهید. این کار به شما کمک میکند پتانسیل خود را برای شکایات یا ادعاهای ثبت شده مصرف نکنید و سازمان خود را قوی نگه دارید.
دستورالعملها و آییننامههای انضباط کار
دستورالعملهای قراردادهای پیمان دسته جمعی
نظرات مشتریان
همراهان ما چه میگویند؟

رضا کاردار
خدمات تامین اجتماعی
“واقعا عالی، دادخواست رو به سرعت تنظیم کردن و هرسوالی پرسیدم رو با احترام بطور کامل توضیح دادند. “

محمدحسن
مدیر، خطوط هوایی
“بسیار عالی و با حوصله پیگیری کردند ممنوم ازشون که خیلی صبورانه موضوع رو پیگیری کردن. “

علی قنبری
فناوری سبز
“بسیار عالی و با حوصله پیگیری کردند ممنوم ازشون که خیلی صبورانه موضوع رو پیگیری کردن. “
درخواست مشاوره
نیاز به مشاوره دارید؟
فرم زیر را ارسال کنید.
جهت برقراری ارتباط با ما کافی ست فرم زیر را تکمیل کنید و کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت


